Melangkah ke Universiti Ramadhan 1434 Hijrah-Menoleh Semula Kewajipan Zakat Fitrah
Awal Ramadhan bulan penuh keberkatan di permulaan ,
pertengahan dan di akhirnya. Bulan mulia penuh kerahmatan keampunan ini artikel pertama saya untuk
menyambut Ramadhan. Bermulanya 1 Ramadhan bermakna bermulalah Solat Sunat
Terawikh dan juga tanggungjawap kewajipan menunaikan Zakat Fitrah kepada
golongan fakir miskin dan semua asnaf yang berkaitan mengikut susunannya. Fakir
dan Miskin adalah dua golongan yang berbeza di mana darjat Fakir adalah darjat
yang paling kronik kepapaan berbanding dengan Miskin namun kedua dua Asnaf ini
adalah lebih utama daripada Asnaf Asnaf lain. Justru sekiranya di tetapkan RM8
Zakat Fitrah untuk setiap seorang ahli keluarga maka apalah salahnya
menggenapkan RM10 bagi setiap ahli keluarga. Tidak pernah wujud amalan satu Standard Aqad Berdoa dan memberi resit dalam
agama kita ketika Fakir Miskin menerima Zakat sekalipun ketika zaman pada
Khalifah utama Islam.
Amalan Aqad dan memberi resit terutamanya adalah rekaan
manusia untuk membuatkan rasa konon pentingnya manusia membayar Zakat pada
penguasa menerusi amil amil yang di lantik namun dari segi keutamaan Asnaf
masyarakat patut membayar terus kepada golongan utama dalam Asnaf iaitu Fakir
dan Miskin, lupakan berdoa, lupakan resit, lupakan Aqad. Ingat bila tangan
kanan memberi tangan kiri tak seharusnya tahu. Kepentingan perakaunan zaman
moden untuk merekod kutipan amil tidak di nafikan namun membayar kepada amil
tidak seutama membayar Zakat terus kepada golongan Fakir dan Miskin.
Apa perlunya Majlis Agama atau badan badan berkaitan
mengadakan majlis penyampaian Zakat yang mana tetamu yang hadir termasuk VIP
jauh lebih ramai daripada penerima Zakat? Agaknya berapa kos majlis berbuka
puasa Majlis Agama untuk menyampaikan Zakat dan sumber dana mana untuk
penganjuran majlis sedemikian yang di hadiri biasanya antara 50 orang atau 100
orang penerima sahaja berbandingkan dengan dewan yang biasanya dipenuhi jauh
lebih ramai tetamu jemputan.
Dimana kah terletaknya Aqal penganjur majlis berbuka puasa
bila cuma menyerahkan setahun sekali antara RM250 hingga ke RM650 kepada
penerima Zakat yang belum tentu Fakir Miskin kerana berpakaian agak indah untuk
hadir di majlis sedemikian. Apakah salah jika pegawai pegawai Zakat pergi
sendiri ke setiap pelusuk kampong juga Bandar mencari penerima Zakat tanpa
banyak menyoal mereka dan memberikan mereka apa apa borang. Jika mahukan bukti
gunakan handphone snap foto mereka dan bila pulang ke pejabat download ke komputer.
Apakah agaknya nilai perniagaan industri berbuka puasa untuk
majlis menyampaikan Zakat? Ianya tentu akan lebih menguntungkan pihak lain
selain daripada golongan sasaran iaitu Fakir dan Miskin.
Tidak di nafikan pihak Majlis Agama ada menyediakan pelbagai
bantuan bulanan yang amat kecil untuk golongan Fakir dan Miskin. Inipun
memerlukan formaliti permohonan serta temuduga dan sebagainya yang biasanya
berlangsung di pejabat. Agak agaknya adakah Fakir dan Miskin yang berpakaian
compang camping dan tinggal di rumah serupa rumah Allahyarham Ibrahim Din dalam
Filem Do Re Me ataupun di rumah batu
projek perumahan terbengkalai, akan turun ke pejabat agama untuk memohon
bantuan. Tidak di nafikan ada juga pejabat
Agama yang menjadi effisen dengan mengeluarkan bantuan tunai segera kecemasan
sehingga RM2 ribu dalam tempoh 2 jam tetapi banyak manakah pejabat agama
sebegini dalam Malaysia.
Seingat saya ada kes pendatang Myammar yang memiliki Kad
Perlarian di Bangsa Bangsa Bersatu lama dulu
di siarkan Malay Mail tidak mendapat bantuan pejabat kebajikan kerana tinggal
di rumah batu separuh siap dan memiliki peti tv zaman tok kaduk. Peti tv tersebut
di lapurkan disedekahkan jiran kerana
keluarga berkenaan mempunyai ramai anak dan jika dijual RM20 (Dua Puluh
Ringgit) pun belum tentu laku kerana ianya tv warna kecil model seakan akan
tahun 1978 tahun tv warna di perkenalkan di Malaysia. Soal pendatang tanpa izin
atau tidak bukanlah sepatutnya menjadi isu menentukan golongan Fakir dan
Miskin. Begitu juga soal beragama Islam atau tidak sepatutnya tidak menjadi isu
kerana golongan bukan Islam iaitu Kafir Dhzimmi (yang tidak menentang
pemerintahan Islam) layak menerima zakat asalkan mereka juga Fakir Miskin. Jika
kita andaikan negara kita negara Islam maka ramai juga golongan bukan Islam
yang Fakir Miskin layak menerima Zakat. Di sinilah dapat di rasai keindahan
agama Islam tanpa bersusah payah berceramah.
Amalan adat turun menurun dulu dulu ialah membayar Zakat
Fitrah di malam raya atau sebelum Solat Eid ul Fitr. Jika ini dibiarkan begitu
saja maka orang ramai generasi kemudian akan
tersalah faham buat selama lamanya seolah olah itu saja masa untuk membayar
Zakat Fitrah. Membayar Zakat Fitrah bermula seawal hari pertama berpuasa
sehinggalah sebelum Solat Raya. Jika kita letakkan diri kita sebagai Fakir
Miskin tentu kita akan faham yang wang amat berguna jika diterima awal Ramadhan
termasuk untuk persiapan berbuka puasa sekeluarga yang ala kadar serta
persiapan raya. Jadi jika ramai ramai berebut memberikan pada Fakir Miskin di
pagar Masjid sebelum Solat Raya agaknya kita menzalimi kegembiraan Raya mereka
tetapi mereka tidak akan tunjukkan langsung pada kita apa yang mereka rasa.
Bayarlah Zakat Fitrah seawal mungkin terus kepada golongan Fakir Miskin dan pagi
raya kita bersedekahlah pula bukan lagi memberi Zakat Fitrah kepada Fakir
Miskin tetapi cuma bersadaqah. Cubalah
kita perhatikan gelagat mereka yang ke Masjid nak Solat Raya mentang mentang
telah dijelaskan Zakat Fitrah pada penguasa/amil bila masuk ke kawasan Masjid
mereka menjadikan golongan peminta sedekah seolah olah tidak wujud. Tidak
mengapa jika tidak mahu beri apa apa tetapi apa salahnya menunjukkan muka ceria
sambil sedekahkan senyuman. Kita nak Solat Raya nak sembah Allah swt tetapi
pada Hamba Allah kita menunjukkan kesombongan kita dimana selepas itu bergegas
pulang untuk menyambut tetamu mahupun ke majlis raya mereka mereka yang
sekufu/sedarjat saja.
Kini sudah mula ada usaha usaha syarikat korporat
memandangkan mendapat pengecualian cukai telah membawa anak anak yatim untuk membeli
belah pakaian yang di sukai mereka untuk menyambut hari lebaran namun apa pula
dengan golongan yang tinggal di rumah seperti reban ayam yang ‘engineernya’
serupa Arwah Ibrahim Din filem Do Re Me. Sebenarnya membawa anak anak yatim ke
hotel lebih memberi banyak kesulitan kerana terpaksa berSolat Maghrib dalam
keadaan tidak selesa malah Solat Isya dan Terawikh pula terpaksa dilewatkan
selepas mereka sampai ke asrama mereka.
Amalan Malaysia Bolehlah kot kita adakan nyanyi nyanyian
pelbagai persembahan hiburan ketika berbuka puasa walhal ketika berbuka adalah
waktu Maghrib berterusan hiburan hingga masuk waktu Isya dan Terawikh di Masjid
Masjid. Betul Maghrib boleh dikerjakan dulu sebelum menghiburkan tetamu tetapi
apakah agama kita mengajar berhibur sambil berbuka puasa malah ada pula yang
adakan cabutan bertuah di sambut dengan gelak ketawa.
Golongan kaya tidak sepatutnya membuang duit untuk
buffet Ramadhan yang bermula dari RM69
hingga RM149 seorang di beberapa lokasi
mewah sepertimana harga yang di iklankan
tahun lepas.
Apa gunanya lebih 200 juadah untuk seorang makan? Adalah
lebih Afdal wang sebegitu di beri pada Fakir Miskin sebagai sedekah amal jariah
bulan Ramadhan. Wang lebih banyak di bazirkan ketika berbuka pada mereka yang
mengambil kesempatan untuk bertemu buah hati atas alasan berbuka puasa malah
dosa pun boleh meningkat kerana berbuka puasa pasangan bercinta biasanya berjam
jam, ke mana agaknya Isya dan Terawikh? Jadi macam anak anak yatim jugalah kot
lewat malam baru dikerjakan al maklum Makkah pun baru nak mula Isya 130 pagi
waktu Malaysia.
Berbalik kepada isu Zakat
secara umumnya saya pernah menyentuh isu ini secara langsung di Wacana anjuran YPEIM di Kuala Lumpur beberapa tahun lepas serta
juga di Langkawi International Islamic
Finance Conference (LIFE 3) anjuran Universiti Insaniah di Berjaya Resort
Langkawi yang dirasmikan oleh KBDYMM SPBY Di Pertuan Agong di mana YA Bhg Tun
Dr Mahathir Mohamad menerima Anugerah Kehormat Islamic Finance (LIFE) daripada YA Bhg Tan Sri Uztaz Azizan Razak semasa LIFE 2 di Pelangi Beach Resort Langkawi.
Semasa bercakap di sessi soal jawap bersama YA Bhg Tun Dr
Mahathir, saya menarik perhatian peserta persidangan kepada situasi di mana
ketika Saidina Umar, berlaku di depan Saidina Umar seorang miskin datang
meminta Zakat daripada pegawai Baitul Mal di depan Saidina Umar di berikan
pegawai berkenaan 2 ekor unta kepada si Miskin itu. Lalu Saidina Umar bertanya kepada
pegawainya ‘’apa yang kamu buat?’’ ‘
Saya
sedang berikan hak Zakat si Miskin ini wahai Saidina’. Saidina Umar
terkejut lalu memarahi pegawainya , ‘’kenapa kamu bagi dia 2 ekor sahaja? Kamu
perlu bantu dia sehingga dia terlepas dari belenggu kemiskinan dan menjadi
pembayar Zakat. Beri dia 200 ekor unta’’, arah Saidina Umar. Lalu si Miskin mula berniaga dan membiak
Unta dan menjadi kaya raya dan akhirnya menjadi pembayar Zakat. Secara langsung
di mikrofon saya cadangkan pada YA Bhg Tun Dr Mahathir agar mencari jalan agar
di hentikan bayaran rm200-rm650 sekeluarga sebulan ini tetapi sebaliknya di
berikan RM200-300 ribu sekeluarga dalam bentuk wang Zakat di sambut dengan riuh
rendah dewan persidangan manakala YA Bhg Tun pula tersenyum sambil mencatitkan
sesuatu. Seterusnya, kita tidak perlu terlampau terlebih risau akan salah guna wang
berkenaan, mungkin 10 peratus akan menyalahgunakan wang berkenaan namun ianya
tidak patut menghalang hak 90 peratus lagi Fakir Miskin.
Menjawap satu persoalan
yang di timbulkan YA Bhg Tun Dr Mahathir di sessi yang sama LIFE 3 dengan
kehadiran YA Bhg Tan Sri Uztaz Azizan Razak dan Rektor Universiti Insaniah Dato
Seri Wira Jamil Osman, saya memaklumkan secara terbuka ada sebuah negeri di
semenanjung pada satu tahun di mana kombinasi penerima Zakat untuk Fakir dan
Miskin adalah RM6 juta tetapi untuk amil sahaja RM 6 juta maknanya Asnaf Amil
dan mengatasi Asnaf Fakir dan Miskin untuk negeri berkenaan pada tahun yang
berkaitan. Jadi kita tidak patut terkejut jika mengetahui
untuk apa lagi wang Zakat di belanjakan malah pernah beberapa tahun lepas
Pengarah Majlis Agama sebuah negeri di selatan tanahair di dakwa di Mahkamah
pecah amanah wang Zakat RM 1 juta.
Baru baru ini , ketika sessi perbincangan cadangan
penganjuran Langkawi International
Islamic Finance Conference 2013 (LIFE 4)
yang dirancang untuk tahun 2013 di pejabat YA Bhg Tun Dr Mahathir, beliau telah
memaklumkan kepada saya di sebelah kanan mejanya satu timbunan fail mengenai
pecahan penerima Zakat setiap negeri. Begitulah rapinya persediaan YA Bhg Tun
Dr Mahathir Mohamad untuk berbicara isu isu Zakat dan Kewangan Islam untuk
persidangan akan datang. Alangkah baik dan uniknya jika tahun ini pihak pentadbiran baru Kerajaan Negeri dan
juga pengurusan baru Universiti Insaniah menjemput juga semua pihak tanpa
mengira kefahaman parti politik untuk turut sama berbincang isu isu kepentingan
bersama ini. Mana tahu dengan kehadiran tokoh tokoh ternama politik
tanahair dapat menyejukkan suhu panas
politik negara sekurang kurangnya untuk isu isu Zakat dan Kewangan Islam. Walaubagaimanapun, samada LIFE 4 akan
diteruskan dengan format asal sepertimana yang telah dirancang atau format
baru ianya kini terletak kepada budibicara YAB Menteri Besar Datuk Mukhriz Tun
Dr Mahathir dan juga Rektor baru Universiti Insaniah.
Di satu sessi Wacana YPEIM di Kuala Lumpur beberapa tahun
lepas, ada seorang panelis mencadangkan supaya wang zakat di berikan sebagai
pinjaman kepada golongan Fakir dan Miskin disamping boleh mengenakan
caj/keuntungan yang pada saya menyerupai bunga.
Disebabkan ahli ahli panel yang bijak bijak yang bergelar Professor tidak mahu memberikan
pandangan kerana mungkin risaukan jawatan panelis berkenaan daripada Jabatan
Perdana Menteri maka saya pun menyentuh isu berkenaan dengan menekankan wang
Zakat adalah hak golongan Fakir dan Miskin, kenapa pula perlu di pinjam apa
yang sudah menjadi hak mereka? Sudahlah hak mereka di pusing 360 darjah menjadi
pinjaman, nak di kenakan caj pula bila pembayaran dibuat. Saya tekankan dalam
Muamalat kita ada satu bentuk pinjaman iaitu Qardhul Hasan iaitu pinjam dan
pulangkan jumlah yang sama tetapi si peminjam boleh dengan sukarela membayar
lebih sedikit tetapi ianya tidak boleh sekali kali di jadikan syarat pinjaman.
Saya tekankan, lupakan Qardhul Hasan, wang Zakat adalah hak milik Fakir Miskin
dan asnaf asnaf lain. Apa guna setiap tahun umum kutipan Zakat meningkat dan
simpanan beratus juta tetapi kewujudan golongan
Fakir Miskin tak dapat diselesaikan. Wang Zakat bukan di simpan untuk di bangga
banggakan tetapi bertujuan menyelesaikan masalah semua golongan Asnaf. Agaknya
ajaran sesat mana yang mereka berkenaan pegang umumkan pada media simpanan
ratusan juta tapi rakyat ramai yang merempat tak berapa sedar kerana seronok
bekerja dalam pejabat berhawa dingin, elok di jual saja hawa dingin dan segala
jenis komputer canggih di pejabat agama biar mereka bekerja dan rasa apa yang
golongan susah rasa.
Tetapi mutaakhir ini dilaporkan telah pun wujud Fatwa yang
membolehkan wang Zakat di pinjam namun cuma ulama/Mujtahid berkelayakan saja
yang patut mengkaji dan memberi pandangan pada Fatwa sedemikian. Janganlah ada
Mujtahid Mee Segera dalam isu isu penting agama kita, serahkan pada yang benar
benar berilmu seperti contohnya Tuan Guru Nik Abdul Aziz.
Yang kita perlu faham sebenarnya Rezeki kuasa Allah swt,
Allah swt akan kurniakan sebaik baiknya pada golongan yang sepatutnya sahaja.
Bak kata Professor Izi Hot FM, renung renungkan, selamat beramal di Ramadhan Al
Mubarak/Al Kareem 1434 Hijrah.
Dr Syed Iskandar Syed
Jaafar Al Mahdzar
Kuala Lumpur
No comments:
Post a Comment